Reflectie kwaliteitsrapport 2020

Het kwaliteitsrapport 2020 is door meerdere partijen gelezen. Op deze pagina zijn 4 reflecties te lezen: die van het intern beraad, het extern beraad, de Raad van Toezicht en de Centrale Cliëntenraad.

 


Reflectie intern beraad 06-04-2021


Tijdens het intern beraad is in 3 groepen via digitale middelen intensief gesproken over dit rapport. Collega’s uit het primair proces, uit ondersteunende diensten, leden ondernemingsraad, leden centrale cliëntenraad, leden raad van toezicht en ervaringsdeskundigen, discussieerden onder leiding van 1 van de leden van de kwaliteitsrapport-regiegroep. Van elke ‘bijeenkomst’ is een verslag gemaakt. Alle bevindingen en aanbevelingen zijn hieronder samengevat per menu en een algemeen deel. De punten die we alsnog in dit rapport hebben meegenomen, zijn cursief in de tekst weergegeven. De aandachtspunten uit het intern beraad en de externe visitatie worden in het managementteam besproken.

Clientervaring – Beleving

TED vormt de rode draad
Er wordt in het rapport veel gesproken over de ervaringsdeskundigen. TED loopt als een rode draad door het rapport heen. Zo hebben de deskundigen een cliënttevredenheidsonderzoek gedaan in coronatijd en maakte Dimitri na iedere persconferentie een vlog waar veel cliënten baat bij hebben.

De impact van corona op cliënten en hun netwerk
In dit hoofdstuk werd de grote impact die corona had op cliënten en hun netwerk soms gemist. Om het netwerk te betrekken bij de cliënt werd er veel actiever gepost op social media. Bestaande besloten Facebookgroepen werden benut voor cliënten en hun netwerk. Zo hebben de Regenboogstraat, Activiteitencentrum Oosterschelde en de Cirkel een besloten groep om het netwerk van cliënten op de hoogte te houden van de activiteiten.

Contact tussen EMB-cliënten en ouders/vertegenwoordigers
Verder wordt er in het rapport volgens sommigen weinig vermeld over het contact tussen EMB-cliënten en hun ouders/vertegenwoordigers. Er staat niet vermeld hoe deze groep de coronacrisis heeft ervaren en wat voor impact de crisis had op de cliënten en hun ouders/vertegenwoordigers.

Nog meer aandacht aan de creatieve oplossingen
Daarnaast kan er in het hoofdstuk nog meer aandacht worden besteed aan de vele creatieve oplossingen die er waren om cliënten een leuke dag te bezorgen, zoals ontmoetingen in de tuin, op het terras of het balkon. Er waren veel creatieve oplossingen die heel waardevol waren. Wij hebben een groot deel daarvan in dit rapport weergegeven. We hebben de keuze gemaakt het vanwege de leesbaarheid daarbij te houden.

Er zijn complimenten gegeven voor het zoeken naar mogelijkheden om de leefbaarheid te waarborgen.

Zorgaanbod – Organisatie
Uit het rapport wordt duidelijk dat er zeer hard en goed is gewerkt tijdens de coronacrisis. De dagbesteding werd verplaatst naar woonlocaties. Iedereen binnen de teams wonen-dagbesteding heeft hier goed met elkaar samengewerkt. Dagbesteding sloot ook goed aan op behoeften van cliënten. Het is mooi om te lezen dat veel mensen zo creatief waren binnen de (on)mogelijkheden.

Onduidelijkheid over dagbesteding thuiswonende cliënten
Uit het rapport wordt onvoldoende duidelijk of er genoeg zinvolle dagbesteding is georganiseerd voor cliënten die zelfstandig/bij ouders wonen. De vraag is of zij daar ook echt behoefte aan hadden. Thuisbegeleiders en mensen die normaal dagbesteding begeleiden, weten welke cliënten thuis zaten zonder daginvulling. Dit had beter in kaart moeten worden gebracht en op worden gereageerd. Verder wordt niets vermeld over de aanpassingen die zijn uitgevoerd voor de cliënten met een lichamelijke beperking.

Noodopvang cliënten met corona
In het rapport is niets te lezen over de noodopvang. Aan cliënten met een (vermoedelijke) corona-besmetting werd namelijk noodopvang geboden. Cliënten met een (vermoedelijke) corona-besmetting gingen in quarantaine met een vaste groep medewerkers. Deze noodopvang werd geboden op de locaties Activiteitencentrum Oosterschelde, de Onderneming en Brugzicht. Hier verbleven cliënten met een (vermoedelijke) corona-besmetting in quarantaine. Er is hierover een korte tekst toegevoegd onder het kopje Evaluatie coronaperiode Taakteam en maatregelen.

Beheersing – communicatie

Voor de lezers waren de stukken over corona en fase rood zeer herkenbaar.

Ook andere fasen hadden grote impact

In het rapport ontbreekt volgens sommigen in het artikel over fase rood de grote impact op cliënten en medewerkers. Voorbeelden zijn de bezoekersregelingen en dat cliënten en begeleiders het fysieke contact missen, zoals het geven van een schouderklopje.

Snelle communicatie
Men heeft de snelle communicatie met het coronataakteam als zeer positief ervaren. Vooral in de beginperiode van de coronacrisis.

Gegroeid
Er wordt goed weergegeven dat de coronamaatregelen en de communicatie daarover in de loop van het jaar steeds beter werd toegepast. Gors leverde steeds beter maatwerk en dit is goed terug te lezen in het rapport.

Besmettingen Valckeslotlaan
In het verslag is ook stil gestaan bij de impact die corona heeft op de medewerkers van Gors aan de hand van het stuk over de besmettingen op de Valckeslotlaan. Dit is voor veel lezers herkenbaar. Er wordt aangegeven dat deze periode ook zeer zwaar is geweest voor medewerkers.

Medewerkersonderzoek
Er wordt aangegeven dat het stuk over het medewerkersonderzoek niet alle informatie weergeeft:

      • De uitslag wordt nu te rooskleurig weergegeven. Er spelen wel degelijk dingen in de organisatie waar men ontevreden over is. Dit is niet terug te zien in het onderzoek.
      • Verder hebben de respondenten veel tijd gestoken in het beantwoorden van de vragen, medewerkers verwachtten hierop een reactie die uitbleef.

Reactie: het kwaliteitsrapport is een compacte weergave. Via Mijn Gors, wordt voor medewerkers nader ingegaan op maatregelen die voortvloeien uit de evaluatie van het organisatieontwerp.

Een aantal lezers geeft als suggestie om het artikel over het medewerkersonderzoek te plaatsen onder het hoofdstuk medewerkers – evaluatie. We hebben besloten dat niet te doen omdat het onderdeel samenhangt met de organisatie

Medewerkers – evaluatie

Evaluatie coronaperiode Taakteam en maatregelen
In het rapport ontbreekt een vermelding over de snelle communicatie met het coronataakteam.

Organisatie/ strategie

Melding incidenten cliënten
In het verslag missen de lezers de opvolging van de MIC-meldingen. We hebben een toevoeging daarover geplaatst bij de infographics en in de notitie “De organisatie, Zelfverantwoordelijkheid voor teams en (mede)zeggenschap voor cliënten” toegevoegd.

Een aantal belangrijke organisatorische zaken worden gemist in het rapport:

Meerjarenbeleid

Hoe zit het met onderwerpen meerjarenbeleid dat we hadden voorgenomen? Wanneer en hoe krijgen deze krijgen deze thema’s alsnog een vervolg in 2021 of later? Het advies tijdens het beraad is om ze wel te benoemen, nu lijkt het te worden verzwegen. Thema’s zijn:

      • Arbeidsmarkt
      • Sterke teams
      • Innovatie

Reactie: in het voorwoord zijn deze drie punten benoemd.

Rol OR en RvT
Welke rol speelden de Ondernemingsraad en de Raad van Toezicht tijdens het coronajaar?

Nieuwe functiewaardering begeleider 3
De functiewaardering begeleider 3 is sinds 1 april 2020 gewijzigd van functiegroep 30 naar functiegroep 35. De aanleiding en de gevolgen van dit besluit zijn niet beschreven.

Overdracht taken zorgregisseur bij dagbesteding aan teams
In 2020 zijn de taken van de zorgregisseur bij dagbesteding verlegt naar de teams. De impact hiervan zoals het verhogen van de caseload begeleider 4 en de aanpassingen in het cliëntdossier zijn niet beschreven. Hoe/waarom is dit tot stand gekomen en is het beoogde resultaat behaald?

Algemeen
Het rapport is voor iedereen zeer herkenbaar. Een aantal deelnemers heeft bij het lezen een ‘o ja-moment’ beleefd. Het rapport geeft een goed beeld weer van de dagelijkse praktijk.

Niet goed leesbaar voor alle doelgroepen
Het blijkt dat het rapport niet voor iedereen goed leesbaar is. Het taalgebruik sluit niet bij iedere doelgroep aan. Zo is het rapport minder begrijpelijk voor mensen met dyslexie of een andere beperking. Voor hen worden te veel afkortingen en moeilijke woorden gebruikt. Verder geven een aantal lezers aan dat het veel informatie is en soms wat onoverzichtelijk.

Mooi vormgegeven, mindere leesbaarheid
De mooie vormgeving komt de leesbaarheid niet ten goede. Het is veel scrollen en klikken. Mogelijk zou een rapportversie met stukken waar je op kunt klikken makkelijker te lezen zijn. Het feit dat het alleen digitaal beschikbaar is en niet in documenten, kan ook beperkend zijn.

Korte samenvatting of samenvattend filmpje
Om het rapport voor iedere doelgroep goed leesbaar te houden, zou het een optie kunnen zijn om elk stuk af te sluiten met een korte samenvatting in eenvoudige taal of een samenvattend filmpje.

Reactie: in het volgende rapport zullen we een voorleesfunctie opnemen bij een aantal artikelen.


Reflectie extern beraad 07-05-2021


Aan de externe visitatie namen deel: een bestuurder van een collega-organisatie, een kwaliteitsadviseur uit de V&V sector, een beleidsmedewerker van SWVO, een communicatieadviseur van een collega-organisatie en drie leden van de regiegroep kwaliteitsrapport. Dat waren een teamcoach, de communicatieadviseur en de bestuurssecretaris.

De besproken onderwerpen worden onderstaand weergegeven. Een aantal punten is naar aanleiding van de opmerkingen aangepast. We hebben dat achter de opmerking vermeld. De verslagen van het Intern Beraad, de Externe Visitatie, de reflectie van de Raad van Toezicht en de Centrale Cliëntenraad worden in het managementteam doorgenomen en de leerpunten daaruit worden opgepakt.

Voor wie is het rapport bedoeld?
Is het voor de Raad van Toezicht, voor de betalende instanties, voor cliënten, voor medewerkers, voor de organisatie zelf? Weet je hoeveel het gelezen wordt en door wie? Het blijft een spagaat. Ons doel is om het rapport voor meerdere partijen op een toegankelijke manier ter beschikking te stellen.
Het blijft een spagaat. Uiteindelijk willen we het voor meerdere partijen op een toegankelijke manier  ter beschikking stellen.

Wat vermeld je waar?
We constateren dat je als organisatie een jaarrekening opstelt, een jaardocument maatschappelijke verantwoording zorg en een kwaliteitsrapport. Het zijn gedeeltelijk overlappende stukken. Wat doe je bijvoorbeeld met teksten in de jaarrekening? Neem je die mee in het kwaliteitsrapport, blijven die in de jaarrekening of in het document maatschappelijke verantwoording zorg?

De vormgeving
Het rapport oogt mooi en modern. De illustraties vormen een pluspunt. Ze dragen bij aan de inclusiviteit. Bij sommige infographics is wat meer toelichting gewenst. Bij een aantal punten in dit rapport is iets meer tekst toegevoegd.

De verwijzingen naar foto’s en filmpjes
De zijn niet allemaal voor iedereen toegankelijk. Ook heeft niet iedereen toegang tot Facebook. Een oplossing zou zijn om een aparte pagina toe te voegen waar de links naar verwijzen.

Relatief veel tekst
Er is relatief veel tekst, zeker als het ook voor cliënten bestemd is. Het zou helpen als je ook in de teksten tussendoor foto’s zou opnemen.

Opsommingen
Je zou bijvoorbeeld over ziekteverzuim een korte tekst kunnen schrijven en daarin kunnen doorlinken naar meer informatie voor wie daarin is geïnteresseerd.

De keuze voor een digitaal rapport
De meningen lopen uiteen over de keuze om het rapport alleen digitaal uit te geven Bij een van de deelnemers is ervoor gekozen om juist voor 2020, een bijzonder jaar vanwege de coronapandemie, het rapport ook op papier uit te geven en aan elke medewerker te sturen.

Makkelijk en handzaam
Een digitaal rapport is makkelijk en handzaam. In dit rapport kun je toe met een beperkt aantal muisklikken. Anderzijds is het wat lastiger om er doorheen te gaan. Je kunt er niet in bladeren, je moet eerst terug naar de homepage of de hoofdstukpagina. Is het een idee om een kruimelpad toe te voegen? Een handleiding voor het rapport ontbreekt; hoe moet ik het lezen?

Als je het in zijn geheel leest, zie je op meerdere punten iets terug over een bepaald onderwerp. Dat geeft een versnipperde indruk. Over de speerpunten staat nu alleen iets genoemd in de inleiding. Het was welkom geweest om daar iets meer over te kunnen lezen.

Duidelijkere afronding
Kies voor een duidelijkere afronding: dit was 2020 in het kort.

Organisatie – Strategie
In dit hoofdstuk wordt een bindende tekst, een soort paraplu, gemist die wat meer achtergrond geeft over de organisatie. Dat gemis kom je onder meer tegen in het verhaal over de evaluatie van het organisatieontwerp. Je kunt niet terugvinden hoe het organisatieontwerp is vormgegeven. We hebben op deze pagina een extra tekst toegevoegd met informatie over de organisatie en de achtergronden daarvan.

Er wordt een blik op de veranderende doelgroep van Gors gemist en informatie welke strategische koers is gevaren.

Dit laat het leren en verbeteren van Gors meer zien onder andere door bij enkele infographics een korte toelichting te geven. Wat betekent een getal of een uitkomst en wat doe je ermee? We hebben bij enkele infographics een tekst toegevoegd.

Bij de infographic over onvrijwillige zorg staan slechts 2 gevallen van onvrijwillige zorg benoemd. Is dat overeenkomstig de realiteit? Het lijkt weinig. We hebben naast de 2 cliënten die vallen onder artikel 21 van de Wet Zorg en Dwang nu ook alle anderen benoemd bij wie een vorm van onvrijwillige zorg van toepassing was.

Calamiteitenmeldingen Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
De infographic kan minder gepast zijn. Let daar op.

Infographic medewerkers in getallen
Je haalt er niet uit hoe medewerkers/teams reflecteren. Hoe leer je in de zachte kant van zelfverantwoordelijke teams? In de toegevoegde tekst over de organisatie hebben we de reflectie in de teams toegevoegd.

Infographic MIC
Wat doe je bij MIC met de ontwikkeling van de aantallen meldingen t.o.v. voorgaande jaren? Worden de juiste definities gehanteerd voor geweld of zwaar geweld tussen cliënten. Wat meld je bij de inspectie? Er wordt gewerkt aan een eenduidige definitie in het cliëntendossier wanneer sprake is van ernstig geweld dat gemeld moet worden. We hebben een aantal redenen toegevoegd over de ontwikkeling van het aantal meldingen.

Medewerkers – Evaluatie
Een medewerkersreflectie wordt gemist: Wat was de impact voor hen? Welke invloed hadden situatie, maatregelen, onzekerheid op hen? Was coaching/nazorg nodig?

Beheersing – Communicatie
Pas bij het laatste kopje gaat het over medewerkers (de grote pluim) Kan dat een meer prominente plaats krijgen?

Artikel (locatie)faseplannen
Wanneer is het moment gekomen dat het MT meer op welzijn ging letten tijdens de coronaperiode? De tekst is wat drastisch en algemeen. Geef ook aandacht aan de relativering: in de eerste paar maanden richtten de organisaties zich allemaal op de opdracht vanuit de overheid en was er nog geen momentum om meer aandacht aan het welzijn te geven. De factor waar we binnen Gors wel zelf invloed op hadden was de manier waarop we omgingen met het aanwijzen van hoog-risico locaties. Moest dat gelden voor een hele locatie? Wat neem je mee uit de ervaringen tijdens de coronaperiode?

Zorgaanbod – Organisatie
Dit is de kern van het rapport. Het aantal verhalen hier is beperkt. Er wordt iets gemist over de invloed van alle coronamaatregelen op de interactie tussen de cliënten en begeleiders.

Creatieve en hartverwarmende acties
Van de creatieve acties zou je beter volgende keer een paar uitgebreider aandacht kunnen geven. Nu is het te veel en onoverzichtelijk.

Clientervaring – Beleving
Goed dat de ervaringsdeskundigen betrokken zijn bij de invoering van en informatieverschaffing over de WZD in de organisatie.

Homepagina
Het filmpje komt wat kinderlijk over (manier waarop het ingesproken is). Waarom zet je dat in het rapport?

Terugkoppeling op doelstellingen is gewenst.


Reflectie Raad van Toezicht 21-05-2021


De Raad van Bestuur heeft aan de Raad van Toezicht een kritische reflectie gevraagd op het Kwaliteitsrapport 2020, welke is gepresenteerd op de vergadering van d.d. 21 mei 2021.

Leden van de commissie. kwaliteit en veiligheid van de RvT hebben deelgenomen aan het online intern beraad. Het intern beraad verliep in een prettige sfeer. Daarnaast is afgesproken dat RvT een reflectieverslag schrijft.

Analoog aan het reflectierapport 2019 zijn ook nu de thema’s uit de Handreiking kwaliteitskader en externe visitatie VGN 2017-2022 het handvat voor deze reflectie. Per thema wordt kort gereflecteerd op 2020.  Uiteraard zorgt de coronacrisis ook hier voor een specifieke inkleuring. Door de focus op corona zijn de speerpunten 2020 zoals in 2019 voorgenomen in het rapport niet behandeld,

Samenvatting
Het kwaliteitsrapport 2020 is digitaal en qua opzet en lay-out grotendeels gelijk aan 2019. Mooie vormgeving, goed leesbaar  en duidelijk.

De coronacrisis en de gevolgen hiervan voor cliënten, netwerk, medewerkers van Gors heeft vanaf maart 2020 het reilen en zeilen van de organisatie bijna volledig beheerst. Logisch dat de coronacrisis het dominantie thema is voor het kwaliteitsrapport 2020

De coronacrisis heeft Gors, zoals elke andere zorg organisatie “overvallen”. Voor deze situatie waren er geen kant en klare protocollen, richtlijnen of draaiboeken voorhanden.

De RvT stelt vast dat Gors gedurende het jaar steeds beter vat kreeg op de situatie. Na, in het begin, grove generieke maatregelen kwam er vrij snel verfijning met maatwerk per locatie (faseplan) en maatwerk per cliënt. Door medewerkers zijn heel veel creatieve oplossingen (bv dagbesteding aan huis, vloggen, videobellen…)  bedacht opdat de zorg en begeleiding, ondanks de beperkingen, zo goed als mogelijk doorgang konden vinden.

Een prestatie van formaat waar de medewerkers terecht trots op kunnen zijn.

Thema’s 

De kwaliteit van het zorgproces rond de individuele cliënt.

Elke in zorg zijn de cliënt heeft een ondersteuningsplan. Echter niet allemaal up-to-date.Er is een daling in het percentage cliënten waarvan de risico’s in kaart zijn gebracht. En dit omdat het niet verplicht wordt gesteld door de financier. Gedurende het jaar is veel gecommuniceerd met cliënten en hun netwerk in verband met de te nemen coronamaatregelen op de locatie, andere bezoekregelingen, versoepelingen etc.

De ruimte die cliënten hebben op het gebied van eigen regie.
Uiteraard hebben corona maatregelen effect gehad op de ruimte voor eigen regie. Er zijn allerlei beperkingen ervaren. Verplichte quarantaine, minder sociale contacten, aanpassingen in dagbesteding etc. RvT stelt vast dat gegeven de soms beperkte mogelijkheden er een enorme prestatie is geleverd om voor elke cliënt zoveel mogelijk ruimte voor invulling te behouden.

Team Ervarings Deskundigen (TED) heeft een bijzondere bijdrage geleverd om collega cliënten bij te staan.

De ervaringen van cliënten:
Cliënten hebben beperkingen ervaren. Beperkingen in bewegingsvrijheid, beperkingen in omgang met hun netwerkt, minder sociale contacten etc. Zoals al vermeld hebben creatieve oplossingen hier voor velen soelaas geboden. Alleen kijkend naar de aangeleverde informatie in het kwaliteitsrapport heeft de RvT  nog onvoldoende zicht met betrekking tot de kwaliteit van bestaan van een cliënt.  Echter, via andere kanalen zoals locatiebezoeken krijgt RvT zicht op kwaliteit van leven en welzijn van cliënten.

Samenspel in zorg en ondersteuning:
Communicatie naar cliënten, netwerk en medewerkers is in een crisis essentieel gebleken. Gors heeft zeer veel geïnvesteerd in veelvuldige en zorgvuldige (digitale) communicatie naar cliënten, netwerk van cliënten en medewerkers. Feedback van het onderzoek naar ervaringen van cliëntennetwerk en medewerkers is aanleiding geweest tot het verder verbeteren van de crisiscommunicatie. RvT stelt dat Gors heel veel aandacht heeft besteed en nog besteedt aan communicatie.

Borging van veiligheid in zorg en ondersteuning:
Met de steeds aanwezige kans op besmetting en uitbraak is veilig werken van cruciaal belang voor de veiligheid van cliënten en medewerkers. Door het in acht nemen van de basisbeginselen (mondkapje, handen wassen, afstand houden) én het dragen van beschermingsmiddelen is het aantal besmettingen en uitbraken op locaties relatief beperkt gebleven. In het begin lag het accent vooral op het medisch aspect van veilige zorg. Later is er meer aandacht gekomen voor het algehele welzijn van cliënten.

Betrokken en vakbekwame medewerkers. Met aandacht voor:
Het nieuwe organisatieontwerp is geëvalueerd. Voor de in kaart gebrachte knelpunten zijn oplossingsrichtingen geformuleerd.

Het werken tijdens de coronapandemie heeft grote impact op alle medewerkers. Anders werken, meer werken, thuis werken, ziekteverzuim. Maar ook het gevoel van we moeten dit samen doen.  De gevolgen van de coronacrisis voor het werken komt bovenop de (vele) veranderingen die bij Gors gaande zijn. Breed gedragen door medewerkers is de behoefte aan borging  van de veranderingen.

RvT stelt vast dat door middel van medewerkersonderzoek gebleken is dat de medewerkers zich in grote mate gesteund voelen door de organisatie en leiding, waarbij juiste en tijdige communicatie en aanspreekbaarheid van leidinggevenden van wezenlijk belang zijn

Geprioriteerde verbeteringen (conclusie)
De ‘conclusie” uit de reflectie 2019 van de RvT kan onverminderd overgenomen worden. De toenemende complexiteit van de zorg, de personeelstekorten en keuze voor zelfverantwoordelijke teams zorgt voor een grote werkdruk bij personeel Zoals reeds gememoreerd zijn de drie speerpunten, arbeidsmarktproblematiek, innovatie & technologie en sterke teams, in het verslagjaar niet echt aan bod gekomen. Wil overigens niet zeggen dat er geen stappen zijn gezet op bepaalde onderwerpen (bv sterke teams)

Met betrekking tot een meerjarenplan van aanpak en informatie over de voortgang van de verbetertrajecten is het advies van de Raad van Toezicht aan de Raad van Bestuur om dit volgend jaar explicieter te benoemen en toe te lichten.


Reflectie Centrale Cliëntenraad 12-05-2021


Ook dit jaar is de Centrale Cliëntenraad (CCR) betrokken bij het kwaliteitsrapport met een bijdrage van de voorzitter, de functionaris medezeggenschap en een lid van de Centrale Cliëntenraad.

Bij het intern beraad zijn deze betrokkenen aanwezig geweest om het verslag op inhoud te bespreken met een gespreksleider en overige genodigden. Het was een deels digitaal en deels live gesprek vanwege de nog geldende coronamaatregelen. Vervolgens heeft een deelgroep van de CCR het verslag besproken en zijn overige leden via de e-mail geïnformeerd.

Bewondering voor de professionele aanpak
Covid-19 heeft dit jaar een hele grote rol gespeeld en dit is terug te lezen in het rapport. De CCR heeft bewondering voor de professionele aanpak van het bestuur en de medewerkers rondom Covid-19. Medewerkers hebben zich flexibel opgesteld en er is hard gewerkt om maatregelen op maat aan te bieden. Ook het vaccineren is goed en veilig verlopen. De CCR is door de organisatie voldoende geïnformeerd met betrekking tot Covid-19.

Ziekteverzuim en opvullen vacatures
De CCR heeft vertrouwen in Gors, maar maakt zich ook zorgen. Onder andere over het vasthouden van personeel. Hoe houd je personeel dat geschoold is door Gors ook binnen Gors? Het hoge ziekteverzuim en het lastig opvullen van de vacatures zijn bekende problemen. De teams kunnen goed functioneren wanneer ze stabiel zijn en goed op elkaar ingewerkt.

Bieden van prettige woon- en leefruimte
Een ander actiepunt voor de CCR is om de ontwikkelingen met betrekking tot huisvesting op de voet te volgen, zodat er tijdig inspraak is door en informatie is voor cliënten van Gors. Het belangrijkste is het bieden van woon- en leefruimte waar cliënten prettig kunnen verblijven, nu maar zeker ook in de toekomst.

Positief advies op het kwaliteitsrapport 2020
Tot slot: de uitgebrachte rapportage toont het permanente streven van alle medewerkers van Gors om kwaliteitszorg te leveren. De inzet, motivatie en betrokkenheid is groot, zo ook de oprechte waardering van de CCR hiervoor. De Centrale Cliëntenraad adviseert positief op het kwaliteitsrapport 2020.