Samenvatting

Vorig jaar maart werden we overvallen door corona. Er is heel veel gevraagd van onze medewerkers. De coronacrisis is dan ook vanzelfsprekend het thema voor ons kwaliteitsrapport over 2020. In het kwaliteitsrapport wordt teruggekeken op het afgelopen jaar en worden initiatieven in de spotlights gezet. Ook is er onderzocht wat we van de crisissituatie kunnen leren. Het rapport richt zich op de volgende vier thema’s:

  1. Beheersing/communicatie
  2. Zorgaanbod/organisatie
  3. Clientervaring/beleving
  4. Medewerkers/evaluatie

1. Beheersing en communicatie
In februari 2020 is het taakteam coronavirus geformeerd met een manager, arts, verpleegkundige, kwaliteitsadviseur, secretaresse, preventiemedewerker, coördinator roosterbureau en communicatieadviseur. Dit team hield alle ontwikkelingen nauwlettend bij, vertaalde het voor Gors in beleid, en nam de regie bij alle uitvoerende zaken. Dat gold zowel bij maatregelingen als bij versoepelingen.

Heel veel corona-updates
Nog nooit hebben we in één jaar zoveel interne updates op ons sociale intranet Mijn Gors geplaatst en (nieuws)brieven verzonden aan onze cliënten en hun netwerk als in 2020. Op intranet werd de groep ‘Corona updates’ aangemaakt waarin alle berichten over dit onderwerp onder de aandacht werden gebracht. Team ‘Leren’ maakte van elke persconferentie een eenvoudig te begrijpen filmpje.

Verbeteren van de zorgkwaliteit
Ook in 2020 werkten we samen met onderzoeksbureau Customeyes. Zij voerden voor ons een ervaringsonderzoek uit onder cliënten en hun vertegenwoordigers. De resultaten die uit het onderzoek kwamen, zijn op individueel niveau gebruikt om de zorgkwaliteit te verbeteren. De respons viel tegen en daarom zal 2021 intern meer gecommuniceerd worden over het nut en de noodzaak van dit onderzoek .

Locatiefaseplan corona
Net als de landelijke overheid werken wij met de volgende vier fasen: groen, geel, oranje en rood. Het corona taakteam maakte met ons faseplan een kader voor locatiefaseplannen. Dit plan biedt de locatiemedewerkers houvast. Ze krijgen duidelijke richtlijnen waardoor ze weten aan welke maatregelen ze zich op de locatie moeten houden. Het plan biedt dan ook rust en zekerheid.

Acties bij corona-besmettingen
Helaas was er op sommige locaties sprake van besmettingen. Medio oktober kwam het coronavirus onverwachts binnen op de woonlocatie aan de Valckeslotlaan in Goes. Een aantal cliënten en medewerkers waren besmet met corona. Er werd overgegaan op code rood en iedereen moest in quarantaine. Gelukkig was er genoeg bereidwilligheid vanuit het team. Niet-besmette medewerkers namen de zorg op zich voor een aantal besmette bewoners. Van iedere medewerker werd dan ook veel flexibiliteit, creativiteit en organisatievermogen gevraagd.  Iedereen had dezelfde instelling: We doen het met en voor elkaar! Van dit proces werd veel geleerd, die inzichten zijn verwerkt in protocollen en instructies.

Twaalf nieuwe cliënten
Ondanks corona hebben we toch zeker twaalf nieuwe cliënten binnen Gors kunnen huisvesten, zoals op de nieuwe locatie aan de Beethovenlaan in Goes. De instroom van de nieuwe bewoners ondervond echter wel vertraging als gevolg van de omstandigheden.

Trots op onze collega’s
Corona heeft in 2020 een enorme invloed gehad op de manier waarop er binnen Gors wordt gewerkt. In mei is er dan ook een extra medewerkersonderzoek uitgevoerd. Uit dit onderzoek is vooral naar voren gekomen dat we het meest trots zijn op de inspanningen van collega’s, de samenwerking met collega’s, ons beleid op het gebied van de coronamaatregelen en onze communicatie over de maatregelen.

2. Zorgaanbod & organisatie
Door de lockdown in maart konden veel cliënten niet meer naar de dagbestedingslocaties. Alles ging dicht. Dit was voor veel cliënten een lastige tijd. Gelukkig ontwikkelden tal van creatieve en flexibele medewerkers initiatieven om de dagbesteding op de woonlocaties te organiseren en bij cliënten thuis. Zo stelde het Pak het Aan team 400 vogelhuispakketjes samen en maakten de coördinatoren van Vrije Tijd diverse doeboeken. En als het mogelijk was, werden er vrijetijdsactiviteiten georganiseerd, zoals sport- en beweegactiviteiten.

Ook de Smulkamer in Goes moest een paar maanden haar deuren sluiten. Ondanks alle spanning en onzekerheid kwamen er nieuwe ideeën, zoals het ontwikkelen van een koekjeslijn voor een aantal Jumbowinkels in de regio.

Het vervoer
Het sluiten van de dagbesteding in maart had gevolgen voor het vervoer. De ritten kwamen te vervallen. Na afloop van de lockdown werden deze weer opgestart, waarbij rekening werd gehouden met de coronamaatregelen. Vanwege de 1,5 meter afstand regel, konden er minder mensen tegelijkertijd worden vervoerd. Niet iedereen kon dus op de vaste dagen naar de dagbesteding. Het vaste rittenpatroon werd losgelaten en alle ritten werden handmatig ingepland.

Noodopvang kindgroepen
Tijdens de eerste en tweede lockdown in 2020 openden de kindgroepen de deuren voor noodopvang. Hierbij werden de richtlijnen voor het (speciaal) onderwijs gevolgd. De noodopvang werd drie dagen in de week geopend voor ouders met cruciale beroepen. De overige twee dagen werden de locaties schoongemaakt en gelucht. Voor de kinderen die thuisbleven, werden thuispakketjes gemaakt zodat zij een goede dagbesteding hadden.

3. Clientervaring & beleving

Elkaar informeren via filmpjes en vlogs
Tijdens de coronacrisis was persoonlijk contact soms lastig en zelfs risicovol. Gelukkig maakten een aantal collega’s en cliënten filmpjes en vlogs om elkaar te informeren. Zo werden voor cliënten filmpjes gemaakt over de coronamaatregelen en de omgang ermee, zoals een animatiefilm van Leren Gors en vlogs van dr. Joyce. Verder maakte Omroep Zeeland reportages over de locaties aan de Regenboogstraat in Zierikzee en Stadsboerderij Kom Us Kieke in Goes.

TED: Een evenwichtig team met vijf ervaringsdeskundigen
Het Team Ervaringsdeskundigen (TED) telde eind 2020 vijf ervaringsdeskundigen. Het team heeft dit jaar intensief gewerkt aan een onderzoek rondom corona. Zo hebben ze een vragenlijst samengesteld voor de cliëntenraden. Alle reacties en ervaringen zijn gebundeld in een document dat op 29 september 2020 is aangeboden aan de bestuurder.

4. Medewerkers & evaluatie

Personele bezetting
De verzuimcijfers zijn in 2020 gestegen. De gestegen verzuimcijfers zijn conform het landelijk beeld. Natuurlijk vergen deze cijfers wel enige nuance. Door het coronavirus bleven medewerkers ook thuis met lichte klachten. In een normale situatie zouden ze waarschijnlijk wel naar hun werk zijn gekomen. Het taakteam coronavirus zorgde voor de communicatie met alle medewerkers over onder andere de nieuwste richtlijnen voor inzet, ziekmelden & quarantaine en gebruik persoonlijke beschermingsmiddelen.

Extra waarderingsmomenten medewerkers 2020
Om alle medewerkers een hart onder de riem te steken, lieten we de Smulkamer Sint-attenties bakken en bezorgen op thuiswerkplekken en locaties. Verder was er een extra groot kerstgeschenk voor alle medewerkers.

5. Organisatiestrategie (non-corona)
Er is een nieuw roosterbeleid geschreven. Dit beleid biedt meer duidelijkheid en brengt afbakening tussen het team, de taakhouder en de roosterconsulent. Het nieuwe roosterbeleid zorgt ervoor dat de druk op de taakhouder en het team afneemt.

Vitaliteitsportaal Gezond..Gors
In 2020 is het Gezond…Gors portaal geïntroduceerd. Hierop kunnen medewerkers zich aanmelden. Ze krijgen hier tips om gezond in beweging te komen en vitaler te leven. Het portal is het startpunt voor betrouwbare informatie over een gezonde leefstijl.

Nieuwe Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen
Op 1 juli 2020 is de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen 2018 (WMCZ) in werking getreden. Deze wet vervangt de oude WMCZ. In de praktijk verandert er weinig voor ons. Medezeggenschap is al jaren een speerpunt in de visie van Gors. Bijna elke locatie heeft al jaren een lokale cliëntenraad (LCR).