Voorwoord: wie had dat kunnen bedenken…

Wie had vorig jaar met het bespreken van het kwaliteitsrapport 2019 kunnen bedenken dat we bijna een jaar later nog steeds te kampen hebben met de coronacrisis?

Vorig jaar maart overviel het iedereen. In de eerste golf moesten we ons in korte tijd een beeld vormen van deze volledig nieuwe situatie. De nadruk lag op gezondheid. De strenge maatregelen waren erop gericht de verspreiding van het virus tegen te gaan. Toen uiteindelijk bleek dat we veel langer met deze situatie te maken zouden hebben, is de aandacht veel meer verlegd naar het welzijn van cliënten. We hebben aandacht gegeven aan de continuïteit van de zorg. Hoe kunnen we de zorg blijven bieden op een zo veilig mogelijke manier?

Van onduidelijkheid naar kleine uitbraken
In de eerste golf hadden we vooral te maken met angst voor besmetting en onbekendheid met de situatie, maar nog nauwelijks met werkelijke besmettingen. In de tweede golf zijn ook wij niet gespaard gebleven en hebben we meerdere keren te maken gehad met uitbraken. Gelukkig waren die relatief klein.

Er is verschrikkelijk veel van medewerkers gevraagd in 2020 en begin 2021 nog steeds. Niet alleen op het werk, maar ook thuis. Nog nooit hebben werk en privé zo door elkaar heen gelopen. De langdurigheid van de situatie waarin we zitten doet daar ook geen goed aan.

Vanzelfsprekend thema voor dit kwaliteitsrapport
Het kon dan ook niet anders dan dat we in het kwaliteitsrapport 2020 voornamelijk ingaan op de coronacrisis. Wat heeft het met medewerkers gedaan? Hoe hebben cliënten het ervaren? Waar zijn we in de organisatie tegenaan gelopen? Maar ook welke mooie zaken heeft het teweeg gebracht? Hoe creatief zijn medewerkers, leden van de cliëntenraad en ervaringsdeskundigen geweest in de periode dat men niet op de normale manier zijn werk kon uitvoeren?

Belangrijk om terug te kijken en de mooie initiatieven in de spotlights te zetten, maar ook om te onderzoeken wat we van deze crisissituatie kunnen leren, vanuit de verschillende perspectieven belicht: cliënten, cliëntenraden, medewerkers en organisatie.
Over deze thema’s lees en zie je meer in het menu onder:
1. Beheersing/communicatie
2. Zorgaanbod/organisatie
3. Clientervaring/beleving
4. Medewerkers/evaluatie

Ook strategische koers bepaald
Ondanks de focus op alles wat met corona te maken had, hebben we in 2020 ook onze strategische koers onder de loep genomen en hebben we onderzocht wat de verandering van de doelgroep voor effect heeft op onze huisvestingsportefeuille. Dit heeft geresulteerd in een ambitieus strategisch huisvestingsplan. Ook hebben we ons organisatieontwerp geëvalueerd en de eerste oplossingsrichtingen geformuleerd hoe we de teams beter kunnen ondersteunen. In het kwaliteitsrapport vindt u daarnaast nog een artikel over Gezond Gors; een platform waar we medewerkers met diverse hulpmiddelen ondersteunen om aan hun gezondheid en een gezonde privé/werk balans te werken.
Hierover lees en zie je meer onder:
5. Organisatie/strategie

In het rapport worden de speerpunten voor 2020 niet behandeld. Er hebben voorbereidende werkzaamheden plaatsgevonden voor het Arbeidsmarktbeleid. Het punt Sterke Teams wordt verwerkt in de uitwerking naar aanleiding van de evaluatie van het organisatieontwerp. Het punt  Innovatie heeft door de omstandigheden minder aandacht gekregen.

Eén ding weten we zeker; als deze crisis voorbij is, en we hopen dat dat snel gaat gebeuren, is het zaak de bijzondere waarden die we afgelopen jaar met elkaar hebben ontdekt vast te houden en te koesteren en ze te gebruiken om onze prachtige organisatie nog mooier te maken.

Veel leesplezier,

Karin Smit en Andrea Klap
Bestuurders