Cliënten niet naar dagbesteding? Dan dagbesteding naar cliënten!

De lockdown die in maart van kracht werd, had direct invloed op de dagbestedingslocaties en vrijwilligersactiviteiten. Met het oog op het beschermen van de gezondheid van de cliënten en medewerkers, ging alles dicht. Een besluit dat bij veel cliënten hard aankwam. Gelukkig zijn tal van medewerkers creatief en flexibel. Zo popten al heel snel allerlei initiatieven op om de dagbesteding op de woonlocaties te organiseren en bij de ambulante cliënten thuis.

Met Stefan Francke, jobcoach en begeleider van Pak het Aan team en de Vrije Tijd coördinatoren Francisca Baas en Francois Vervaet kijken we terug op die periode. “Toen alle dagbestedingslocaties dicht gingen, werden de medewerkers van die locaties gevraagd bij te springen op de woonlocaties”, vertelt Stefan. “Natuurlijk was daar nog geen aanbod op het gebied van dagbesteding. Met het Pak het Aan team hebben we vrij snel het idee opgevat om vogelhuispakketjes samen te stellen, waarmee cliënten aan de slag konden. We hebben er zeker wel 400 gemaakt. Overigens, ook de diverse dagbestedingslocaties en medewerkers kwamen met tal van initiatieven.” Later zocht Stefan ook contact met een demontagebedrijf in Goes, zodat sommige cliënten regulier vervangend werk kregen aangeboden. “Zeker voor de mensen, die normaal gezien bij De Betho of Orionis werken, was dit prettig.”

Doeboeken en anti-verveelboxen
Ook de coördinatoren Vrije Tijd kwamen met creatieve ideeën. Francisca bijvoorbeeld, ging met het idee van doeboeken aan de slag. “Als ik met mijn kinderen op vakantie ga, zijn ze blij met boeken waarmee ze de tijd op een leuke manier kunnen doden. Zo kwam ik op het idee van de maandelijkse doeboeken voor de cliënten, zowel op de woonlocaties als voor thuis. We maakten ze op verschillende niveaus. De boeken stonden boordevol puzzels, spelletjes, verhalen en recepten. Ook de collega’s van team Leren leverden een bijdrage evenals de collega die zich richt op levensvragen en rouwverwerking.” Francois vertelt dat er later ook complete anti-verveelboxen werden gemaakt, met onder andere puzzels en dvd’s. “Deze boxen werden gevuld met materialen die werden gedoneerd. We hadden daarvoor een oproep geplaatst op Facebook, waarop massaal gereageerd werd. Leuk was dat de boxen later ook weer tussen de locaties geruild werden.”

Activiteiten tussen de maatregelen door
Het was al met al een kwestie van goed organiseren en vooral ook rekening houden met ‘last minute’ aanpassingen. “Waar mogelijk organiseerden we vrijetijdsactiviteiten”, legt Francois uit. “Er was een goochelaar die optrad bij De Cirkel in Goes en ik herinner me onder andere de sport- en beweegactiviteiten in Goes en Middelburg en de yoga in Zierikzee. Leuk waren ook de pantomimespeler op Oud Middelburg, de tuinconcerten en de ‘vertelvoorleesvoorstellingen’ in de verschillende regio’s van Vrije Tijd. Even goed kwam het ook voor dat er iets georganiseerd was dat op het laatste moment moest worden afgeblazen vanwege nieuwe of andere coronamaatregelen.”

Snel schakelen en flexibel zijn
Terugkijkend zijn Stefan, Francisca en Francois blij met de keuzes die ze hebben gemaakt. Met dien verstande dat het aanbod altijd ‘second best’ was. Cliënten waren natuurlijk liever wél op de dagbestedingslocaties geweest. Ook de vrijetijdsactiviteiten werden gemist. “We krijgen veel positieve reacties, zowel van cliënten als van locaties. Het is fijn dat later het welzijn van de cliënten veel belangrijker werd en de dagbestedingslocaties voor de meeste cliënten weer open gingen”, aldus Stefan. Francois zegt dat hij en zijn collega’s nog actief doorgaan met het bieden van alternatieven voor vrije tijd. “Zolang vrijwilligers niet naar de locaties van Gors kunnen komen, kunnen we vrij weinig. We hebben inmiddels wel een start gemaakt met online bingo en dat bevalt prima. Dat geldt ook voor de knutselpakketjes voor thuis en de uitleg die cliënten via leuke online filmpjes daarbij krijgen, een leuk initiatief van collega Anita van Keulen.”