De organisatie; Zelfverantwoordelijkheid voor teams en (mede)zeggenschap voor cliënten

Zelfverantwoordelijkheid voor teams en (mede)zeggenschap voor cliënten
Sinds 2015 hebben we geleidelijk een omslag naar zelfverantwoordelijke teams gemaakt. De bedoeling daarvan is het creëren van eigenaarschap en eigen verantwoordelijkheid bij cliënten, medewerkers en teams. Om dit zo goed mogelijk te ondersteunen, is gezocht naar het best passende organisatieontwerp. 

Het organisatieontwerp
Het nieuwe organisatieontwerp is medio 2019 doorgevoerd. De laag van de unitmanagers is verdwenen. Er is nu nog één managementlaag. Deze laag bestaat uit zes zorgmanagers, een manager financiën en control en een bestuurssecretaris. Samen met de bestuurders vormen zij het managementteam. Daarnaast zijn er negen teamcoaches die de teams en medewerkers ondersteunen in hun ontwikkelproces en in het streven naar slagvaardigheid. 

Evaluatie van het organisatieontwerp
In 2020 heeft een uitgebreide evaluatie van de wijziging plaatsgevonden. Daaruit blijkt dat het een proces in ontwikkeling is en dat er nog op verschillende punten aandacht nodig is. De fase waarin teams verkeren verschilt; er zijn allerlei redenen waarom het ene team als zelfverantwoordelijk team beter functioneert dan het andere team. Dit kan te maken hebben met personeelsbezetting, wisselingen in het team, langdurig zieken of bijvoorbeeld een veranderende zorgvraag die wat anders vergt van de competenties van medewerkers. Belangrijke aandachtspunten die naar voren kwamen, zijn o.a. besluitvorming in de teams en de hoeveelheid tijd die men besteedt aan taken buiten de directe zorgverlening.

In termen van leiderschap heeft een team in de ene fase iets anders nodig dan in de volgende fase. In het proces vraagt dit voortdurende aandacht voor de coachings- en ondersteuningsbehoefte van een team. In 2021 werken we aan het vormgeven van ondersteuning op maat.

Reflectie
In het kader van eigenaarschap en verantwoordelijkheid is reflectie een belangrijk middel. Van de teams wordt gevraagd dat zij een teamplan maken en dat zij twee maal per jaar reflecteren. Daarin kijken ze terug op hun teamproces en op het zorgverleningsproces. Ook de incidenten in de cliëntenzorg worden besproken, met als doel herhaling in de toekomst te voorkomen. Zij kunnen gebruik maken van de BI-tool: de business intelligence tool waarin ze gegevens kunnen nazien. Het managementteam stelt drie maal per jaar een 4-maandsreflectie op waarin de voortgang van het jaarplan wordt besproken.

(Mede)zeggenschap voor cliënten
De (mede)zeggenschap voor cliënten staat hoog in het vaandel. Het streven om de cliënt optimale mogelijkheden te bieden om zeggenschap te hebben in het eigen ontwikkelproces en in de geboden zorg, vormt de basis van de keuze voor zelfverantwoordelijkheid en eigenaarschap. Ook zijn er al  jarenlang lokale cliëntenraden. Woonlocaties en dagbestedingslocaties kennen een eigen lokale cliëntenraad waarin locatiegebonden onderwerpen worden besproken. Deze lokale raden worden gevormd door cliënten die ondersteund worden door coaches medezeggenschap. Leden van de centrale cliëntenraad hebben regelmatig contact met de lokale raden.