Organisatie vervoer: van annuleren naar totaal nieuw rittenpatroon

Het sluiten van de dagbesteding in maart had vergaande gevolgen voor het vervoer. De ritten die voor een groot deel door Connexxion worden verzorgd en deels door de dagbestedingslocaties zelf, kwamen enkele maanden lang te vervallen. Na afloop van die periode moest er weer worden opgestart. Daarbij moest wel rekening worden gehouden met de coronamaatregelen. Er moest afstand worden gehouden in de busjes. Dat hield in dat niet iedereen op de vaste dagen en tijden naar de dagbesteding kon. Het gevolg was dat er minder mensen tegelijk vervoerd konden worden. Het vaste rittenpatroon moest daarom worden losgelaten en alles moest handmatig op individueel niveau worden gepland.

Handmatig op individueel niveau plannen
De handmatige planning op individueel niveau betekende veel werk voor de locaties die we vroegen de gegevens door te geven wie wanneer vervoerd moest worden en Connexxion moest dat verwerken en uitvoeren. Dave Reininga, onze beleidsmedewerker projecten, had er de handen vol aan om dit proces te begeleiden.

Nieuwe maatregelen vastleggen en over informeren
De cliënten, ouders en netwerk werden geïnformeerd over de wijzigingen in het vervoer en over alle bijkomende maatregelen. Dat was het geval voor het stopzetten, het opnieuw opstarten, het wijzigen van ophaaltijden, wel of geen mondmasker dragen, 1,5 meter afstand houden. Er waren meerdere keren wijzigingen in het aantal inzittenden per voertuig. Dave zorgde, samen met collega Ilona Klippel, ervoor dat het handboek op ons intranet Mijn Gors werd bijgehouden met daarin de meest recente informatie. De locaties moesten ook geïnformeerd worden over aanpassingen in aanvangstijden, omdat er minder mensen in een busje vervoerd konden worden. Er waren dagelijks vragen van begeleiders die beantwoord moesten worden.

Contact met de vervoerder
Dave onderhield ook nauw contact met de contractmanager en de planner bij Connexxion om te bespreken hoe er weer opgestart moest worden. Alle aanmeldingen van cliënten om na opstart van de dagbesteding in fasen weer in het vervoerspatroon opgenomen te kunnen worden, liepen via Dave, zodat hij overzicht kon houden. Hij had overzicht wie op welk moment vervoerd zou worden en ook welke kosten daaraan verbonden waren en welke vergoedingsvorm daarbij hoorde. Hij controleerde ook de rekeningen. Bij deze herstart kwamen ook afwijkingen naar boven die meteen werden aangepakt.