“We hebben geleerd van de eerste coronagolf. De maatregelen die we namen waren te drastisch en te algemeen. Daarmee gingen we voorbij aan de noodzaak van differentiatie en hadden te weinig oog voor het welzijn van de cliënten. Dat leidde soms tot schrijnende situaties. Toen we gaandeweg meer kennis van het virus kregen, concludeerden we dat maatwerk mogelijk is, óók wat betreft de coronamaatregelen. Zo ontstond het faseplan, waarbij rekening wordt gehouden met het aantal besmettingen in een regio, maar ook met de aard van de locatie en de doelgroep.”
Bestuurder Karin Smit is als voorzitter van het coronateam betrokken bij het opstellen en periodiek aanpassen van de faseplannen. Ook teamcoach Anneke van Woerkom is lid van het corona taakteam. Verder zorgt zij, samen met de verschillende teams, voor de juiste vertaling ervan naar de meer specifieke locatiefaseplannen.
Beoordelen op cliëntniveau
“Net als de landelijke overheid werken we met vier fasen: groen, geel, oranje en rood”, legt Karin uit. “Bij groen is het coronavirus onder controle in de regio, terwijl bij rood sprake is van een bewezen coronabesmetting bij een cliënt of een medewerker. Per fase is uitgewerkt wat dit onder andere betekent voor de hygiënemaatregelen, het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen, bezoek en de dagbesteding.” Door per regio het aantal besmettingen te volgen, is veel meer maatwerk mogelijk, benadrukt Karin. “Zo kan het voorkomen dat in de ene woonlocatie fase oranje geldt, terwijl elders fase geel van kracht was. Op deze manier kunnen we niet alleen inzetten op het voorkomen van coronabesmettingen, maar houden we nadrukkelijk ook oog voor het welzijn van de cliënten.” Anneke vult aan: “Waar we in eerste instantie nog spraken van hoog- en laagrisico locaties hebben we zelfs dat losgelaten en zijn we echt op cliëntniveau gaan kijken.”
Rust en zekerheid
Anneke was, samen met de verschillende teams, verantwoordelijk voor de doorvertaling van het faseplan naar een locatiefaseplan. Alvorens deze vast te stellen, hadden ook de cliënten inspraak. “De gesprekken die ik hierover voerde met de teams waren zinvol. Het plan helpt als duidelijke richtlijn bij het dagelijkse reilen en zeilen, maar het gesprek erover zorgt ook voor bewustwording. Vooral de duidelijkheid wordt gewaardeerd, óók richting cliënten, begeleiders en familie. Veel discussie is niet meer nodig: medewerkers kunnen eenvoudig wijzen op de afspraken die in het locatiefaseplan staan. Dat biedt rust en zekerheid.”
Locatiefaseplannen
Jaël van den Oever had als zorgregisseur op diverse locaties met locatiefaseplannen te maken. Zoals op de locatie De Nieuwe Haven in Vlissingen. Hier wonen onder andere cliënten die ademhalingsondersteuning krijgen. “De locatiefaseplannen gaven houvast. Tot die tijd deden we vooral wat we dáchten dat goed was. Nu kregen we daadwerkelijk richtlijnen. Dat was prettig.” Jaël vertelt dat op De Nieuwe Haven daar vrijwel vanaf dag één van de corona-uitbraak al zeer goed nagedacht was over de maatregelen, juist vanwege de kwetsbare cliënten. “We zijn altijd heel oplettend geweest. Op De Nieuwe Haven hadden we iedere week al corona-overleg met twee begeleiders, een verpleegkundige, coach en zorgregisseur. Hierin bespraken we de cliënten en de punten die de cliënten hadden aangegeven. We konden zodoende snel de vertaling maken naar het locatiefaseplan. Iedere doelgroep had een eigen wensenlijst. Daarmee hebben we goed rekening kunnen houden. Verder organiseerden we iedere woensdag een corona koffie-uurtje, waarbij we informatie deelden en/of vragen beantwoorden. Als cliënten daaraan niet wilden deelnemen, kregen ze de informatie via begeleiding of e-mail.”
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.